PAASeieren en migraine

Bij de meeste mensen die lijden aan migraine kunnen bepaalde voedingsmiddelen of gerechten een aanval uitlokken. Hoewel deze ” risico-producten” van patiënt tot patiënt kunnen verschillen, zijn er toch een aantal voedingswaren die zeer frequent als triggers worden aangeduid.

  • Het gaat in de eerste plaats om voedingsmiddelen die vaso-actieve amines bevatten, zoals tyramine en beta-fenylethylamine. Bepaalde kazen (vooral harde Franse kazen maar ook Brie en Roquefort), heel wat witte en rode wijnen, chocolade, noten, citrusfruit, uien en bepaalde groenten zoals boontjes, bevatten relatief hoge concentraties van deze vaso-actieve amines.
  • Ook nitrieten zijn gekende migraine-uitlokkende producten. Nitrieten zijn te vinden in bijvoorbeeld ham, worsten, hot-dogs en in tal van bereide vleeswaren en visconserven. 
  • Een andere trigger is natriumglutamaat. Dit is een veel gebruikt bewaarmiddel en wordt vooral teruggevonden in Chinese bereidingen en sojasaus, maar ook in gevriesdroogde soepen en in tal van ingeblikte voedingsmiddelen.
  • Bier en (vooral rode) wijn, maar ook andere alcoholische drank lokken bij veel migrainepatiënten een aanval uit, waarschijnlijk door het vaatverwijdend effect van de alcohol. 
    In mindere mate worden ook bereidingen met eieren, alle soorten yoghurt en gepaneerde voedingsmiddelen bij de “te mijden” producten gerangschikt.
  • Het oorzakelijk verband tussen het eten van een voedingsmiddel en het optreden van een migraineaanval is niet altijd even duidelijk, en kan het best worden aangetoond met een uitlokkingstest.

Dit betekent dat de patiënt gedurende één tot twee maanden geen preventieve geneesmiddelen mag nemen. Telkens wanneer in deze periode een migraineaanval optreedt, moet de patiënt een lijst opstellen van alle voedingsmiddelen die werden ingenomen in de periode 24 uur vóór het begin van de aanval. Indien in deze lijst één van de voedingsmiddelen voorkomt die hierboven werden beschreven, moet dit voedingsmiddel als een mogelijke trigger worden beschouwd. De patiënt wordt gevraagd dit voedingsmiddel nog één of twee keer te eten. Als daarna opnieuw een migraineaanval optreedt, mag men het voedingsmiddel in kwestie als een duidelijke trigger beschouwen en op de lijst van de “te mijden producten” plaatsen.

Dikwijls is de lijst van triggers zo lang dat het onmogelijk is ze allemaal te vermijden. Bovendien is het consequent vermijden van mogelijke triggers nog geen garantie voor het wegblijven van migraineaanvallen.

Een tijd geleden ontving ik een terugkoppeling van een cliënt. Ze schreef mij het volgende: Ik heb nog wel eens een keer migraine, dat is zeker, maar ik denk wel dat het gehalveerd is. Het gaat zeker beter, en op het moment dat ik wel migraine heb, vraag ik me af: wat heb ik nu fout gedaan, of welke trigger was het, hoe kan dit nou?” 

Het vreemde is dat wat voorheen triggers voor mij waren dat nu niet (altijd) meer zijn, en dat is voor mezelf af en toe even testen en afwachten. Soms krijg ik door hele andere (onverwachte) dingen wel migraine en op momenten dat ik het verwacht dan komt het niet (en dát is lekker!)

Met deze cliënt is nog een derde sessie geweest om ook de laatste oorzaak van migraine aan te pakken en op te lossen.

Ik wens jullie fijne paasdagen met heerlijke paaseieren, en mocht chocola of eieren voor jou een trigger zijn dan kun je besluiten deze nooit meer te eten of je kunt aan de slag gaan met jouw migraine, je bent van harte welkom.

Wil je meer weten over mijn aanpak? Download dan mijn gratis e-book.

MENU