Over schuldgevoel en migraine

Je weet dat het onzin is maar toch kun je je vaak schuldig voelen tijdens een migraine aanval.

  • Schuldig omdat je weer een afspraak moet afzeggen
  • Schuldig omdat jouw collega’s jouw werk moeten overnemen
  • Schuldig omdat je vrienden opnieuw moet laten weten dat jij niet komt op hun feestje
  • Schuldig omdat je er niet kunt zijn voor je kinderen
  • Schuldig omdat je partner er weer alleen voor staat
  • Schuldig dat je misschien wel iets hebt gedaan dat een migraine aanval heeft uitgelokt
  • Schuldig omdat …..

De lijst is eindeloos waar je je schuldig over kunt voelen. Op de website www.socialevrijheid.nl  kwam ik een mooi blog tegen over schuldgevoelens. Alle schuldgevoelens kun je terugbrengen tot deze vier categorieën:

  1. Je moest vroeger dingen van en voor je ouders doen of regels volgen, want anders…(was je niet respectvol, brutaal, ongehoorzaam, niets waard, niet goed genoeg etc.)
  2. Je had mensen om je heen die het niet aankonden en ging hierdoor dingen voor hen doen om ze maar gelukkig te maken/houden
  3. Je had mensen om je heen die jou de schuld gaven van dingen die verkeerd gingen (ook al was het niet jouw fout)
  4. Je hebt dingen gedaan waar je nu niet meer achter staat (Je hebt bijvoorbeeld iemand uitgescholden, gekleineerd, gepest, bedreigd, geslagen, voor schut gezet, laten vallen. Je hebt een “verkeerde” beslissing/keuze gemaakt, etc) Je bent gemaakte afspraken niet nagekomen.

En deze vier categorieën hebben eigenlijk maar twee oorzaken:

  • De eerste oorzaak is een schuldgevoel door de verantwoordelijkheid te nemen voor iets waar je niet verantwoordelijk voor bent. (categorie 1, 2 en 3)
  • De tweede oorzaak is een schuldgevoel dat heeft te maken met je eigen beoordeling over de handelingen die je zelf hebt gedaan. (categorie 4)

Schuldgevoel door de verantwoordelijkheid te nemen waar je niet verantwoordelijk voor bent.
We zijn allemaal in ons leven dingen gaan doen voor een ander, want anders kreeg je misschien wel de schuld als het niet goed ging. Dit gevoel van schuld is vaak zo pijnlijk dat je er alles aan doet om dat gevoel van schuld maar nooit meer te hoeven voelen. We zijn er ons er zelfs heel vaak niet eens meer van bewust, het is een gewoonte geworden.

Bij ons thuis was het belangrijk dat je altijd bezig was met iets. Zomaar rond lummelen was er niet bij. Er was altijd wel een klusje dat gedaan kon worden of je daar nu zin aan had of niet. Wat zit je daar nu niets te doen, ga maar even …… doen. Deze opmerkingen kunnen je het gevoel geven dat het niet goed is om zomaar niets doen. Je denkt daardoor misschien ik ben lui of dat je niet mag luisteren naar je eigen behoefte om gewoon even niets te doen.

Als kind hecht je grote waarde aan de mening van volwassenen om je heen, je ouders, leraren, etc. Als je dan door hun wordt aangesproken op jouw gedrag kun jij je schuldig gaan voelen omdat je iets doet wat zij afkeuren.

Op de lagere school had ik een juf waar ik alles wel voor wilde doen. Haar mening was heel belangrijk voor mij als kind. Als zij een keer boos tegen mij uitviel omdat ik iets deed wat niet mocht dan kon ik daar tijden last van hebben en ging ik nog meer mijn best doen om maar geen boze reactie van haar te krijgen. Maar die boosheid had meestal niets met mij te maken maar meer met de emotie van mijn juf op dat moment. Iets waar je als kind echter weinig van begrijpt. Toch voelde ik mij dan schuldig omdat ik haar blijkbaar boos had gemaakt.

De aanleiding dat wij ons dus schuldig voelen heeft vaak te maken met een gebeurtenis uit het verleden. Je bent je gaan aanpassen omdat het gevoel van schuld pijnlijk was. Dus deed je liever dat wat gevraagd werd om dat gevoel maar snel te laten verdwijnen.

Schuldgevoel dat te maken heeft met je eigen beoordeling over de handelingen die je zelf hebt gedaan
Hier gaat het meer om jouzelf in plaats van om anderen. Je hebt bijvoorbeeld afgesproken om een bepaalde taak op je te nemen maar vervolgens voer je deze niet uit. Dan heeft het schuldgevoel te maken met het niet nakomen van gemaakte afspraken. Deze kun je zelf herstellen door het alsnog te doen of het in het vervolg anders te doen.

Welke schuldgevoelens heb jij bij een migraine aanval? Welke oorzaak hebben jouw schuldgevoelens? Hebben ze te maken met het overnemen van verantwoordelijkheden die je op je hebt genomen maar niet van jou zijn of hebben ze te maken met afgesproken taken die je niet hebt uitgevoerd?

Wil je je helemaal niet meer schuldig voelen over jouw migraine? Neem dan een eerste stap en lees mijn gratis e-book.

MENU