Twee fouten die ik heb gemaakt bij het aanpakken van mijn migraine

Van fouten maken kun je leren. In dit blog wil ik jullie dan ook graag mijn fouten die ik heb gemaakt bij het aanpakken van mijn migraine met jullie delen. Zodat jullie deze niet meer hoeven te maken en/of er van kunnen leren.

Triggers aanpakken doet de migraine niet verdwijnen

Mijn migraine begon in de puberteit. De eerste keer wist ik nog niet dat dat migraine was, ik dacht dat ik een flinke griep te pakken had of zo. Laatst zei iemand bij mij in de praktijk ik dacht dat ik hele heftige katers had na een avond stappen maar volgens mij zijn dat allemaal migraine aanvallen geweest.

Net als velen van jullie ben ik begonnen met het slikken van pijnstillers en toen die niet genoeg hielpen ben ik gestart met het slikken van verschillende medicijnen. De bijwerkingen waren soms heftiger dan de migraine aanval zelf of in plaats van één dag helemaal uitgeschakeld, was ik nu drie dagen van de wereld. Vervolgens ging ik op zoek naar de triggers die volgens mij de oorzaak waren van de migraine. Per trigger zocht ik dan naar een oplossing.

Als mijn voeding de trigger was ging ik een dieet volgen, als volgens anderen mijn ogen de oorzaak waren van mijn migraine ging ik een bril dragen met speciale brillenglazen. Als ik ergens had gelezen dat een verstoring in de energie banen de trigger voor migraine was ging ik naar een accupunctuur om dat te laten verhelpen.

Zoveel oplossingen werden mij aangedragen door anderen en ik probeerde ze braaf uit. En als ik ergens weer iets had gelezen over een mogelijke oplossing dan had ik weer nieuwe hoop dat het ooit voorbij zou zijn met die migraine aanvallen. Pffff wat een moedeloos proces geen enkele oplossing was DE oplossing.

Pas na de zoveelste poging kwam bij mij het inzicht dat het geen zin had om de triggers aan te pakken maar dat ik op zoek moest naar de oorzaak. Want door het weghalen van een trigger werd mijn migraine soms wat minder of de aanvallen waren soms iets minder heftig maar de migraine bleef.

Dit inzicht kreeg ik toen ik een workshop volgde waarin de werking van onze hersenen werd uitgelegd. Onze hersenen leren snel en automatiseren graag. Zo heb je ooit geleerd wat het verschil is tussen een hond en een kat. Dit weet je nu gewoon daar hoef je niet meer verder over na te denken, compleet geautomatiseerd. Zo is het ook met migraine, ooit heeft jouw lichaam migraine gekozen als de beste oplossing. En op het moment dat een soortgelijke situatie zich voordeed dachten de hersenen: ha dit lijkt op de vorige laten we ook hier maar migraine doen en zo kunnen er steeds meer triggers ontstaan die migraine tot gevolg hebben.

Migraine is geen ding

Als ik het over mijn migraine had (wat ik liever niet deed) dan zei ik: ja ik heb migraine. De reden dat ik het liever niet over mijn migraine had was dat ik migraine als een zwakte zag. Ik die het liefste groot stoer en sterk wilde zijn had een zwakke plek namelijk mijn migraine. Migraine was iets wat ik had, het viel mij lastig op momenten dat het mij totaal niet uitkwam. Ik had er geen enkele controle over en ik zette alles in het werk om er maar van af te komen.

Tot dat iemand tegen mij zei: Bertha je hebt geen migraine, je doet migraine. Au, dat was niet fijn om te horen. En ik wilde het dan ook liever niet horen. Hoezo deed ik migraine en had ik geen migraine? De uitleg die volgde was als volgt. Je ziet migraine als een ding, iets wat je kunt vastpakken. Maar kun jij je migraine vastpakken zoals je een pen of een koffiekopje kunt vastpakken, nee dus migraine is geen ding, migraine is gedrag. Gedrag dat jouw lichaam doet en niet het lichaam van iemand anders. Je doet dus migraine. Oké, maar als ik het doe vertel mij dan maar hoe ik het niet meer kan doen.

Het heeft bij mij best een tijdje geduurd voordat ik het feit kon accepteren dat migraine gedrag is. Want als het gedrag is tja dan moest ik de oplossing bij mijzelf zoeken en niet bij een pil een andere bril, een dieet, etc.

Pas als je kunt accepteren dat migraine gedrag is, kun je veranderen. Gedrag kun je namelijk veranderen. De truc zit m in het feit om te achterhalen waar het ontstaan was, dit kan zelfs ver voor een eerste migraine aanval zijn. Het heeft vaak te maken met een emotie die we liever niet willen voelen en aan alle kanten proberen te vermijden.

Het achterhalen wat de reden is dat jouw lichaam migraine ooit heeft gekozen als oplossing voor een bepaald probleem is een zoektocht. Een zoektocht waar ik je graag verder mee help!

Wil je meer weten over mijn aanpak van migraine? Download dan mijn gratis e-book.

MENU