Migraine van stress of stress van migraine?

Stress kan migraine uitlokken. Uit onderzoek van Yeshiva University blijkt nu dat ook de ontspanning die volgt op stress migraine kan opleveren. De onderzoekers lieten zeventien proefpersonen drie maanden lang een dagboek bijhouden. De deelnemers noteerden of ze een migraineaanval gehad hadden en of er sprake was van bekende triggers, zoals het aantal uren dat ze geslapen hadden, wat ze hadden gegeten en gedronken en hun menstruatiecyclus. Ook gaven ze aan hoe gestrest ze waren en of ze zich vrolijk, verdrietig, ontspannen, nerveus, levendig of verveeld voelden.

Vaker migraine
De ontspanning die volgde op stress, bleek een nog belangrijkere trigger voor migraineaanvallen dan stress zelf. Deelnemers die na een gestreste dag een minder stressvolle dag hadden, bleken de daaropvolgende dag meer risico te lopen op een migraineaanval.

Cortisol
“Deze studie toont een opvallend verband aan tussen een vermindering van de ervaren stress en migraine. Dit verband was het sterkst gedurende de eerste zes uur waarin een vermindering van de stress leidde tot een bijna vijf keer zo groot risico op het begin van een migraineaanval. Het hormoon cortisol, wat stijgt tijdens stress en pijn vermindert, draagt mogelijk bij aan het uitlokken van hoofdpijn tijdens ontspanning”, zegt onderzoeker Richard B. Lipton.

Rust nemen
De onderzoekers adviseren migrainepatiënten om stress niet op te laten lopen, maar om regelmatig even rust te nemen tijdens een stressvolle periode. Bijvoorbeeld door te sporten, wandelen of even op je ademhaling te letten.

De resultaten van het onderzoek verschenen in Neurology, het tijdschrift van de American Academy of Neurology.

In mijn praktijk zie ik echter ook vaak dat mensen stress ervaren doordat ze migraine hebben. Er zijn mensen die in paniek raken als ze de deur uit zijn gegaan zonder hun medicijnen mee te nemen. Of helemaal geen sociale activiteiten meer plannen. Omdat ze liever niet voor de zoveelste keer weer nee willen zeggen tegen hun vrienden omdat een migraine aanval roet in het eten gooit.

De stress voor migraine wordt zo alleen maar groter en groter, want wat als ik een aanval krijg tijdens het autorijden, of wat als ik mijn baan verlies doordat ik zo vaak niet aanwezig ben, of wat als mijn partner me niet meer leuk vindt omdat hij/zij overal alleen naar toe moet omdat ik migraine heb, etc.

Op de website van Sonnevelt opleidingen kwam ik een overzicht tegen met 7 stappen om je klachten te reduceren als je hoofdpijn en/of migraine hebt door stress. Deze deel ik graag met jullie hieronder.


Reduceer je klachten in 7 stappen.

Stap 1: Stel je prioriteiten
Heb je het gevoel alleen nog hot naar her te hollen? En ontbreekt het je aan overzicht over wat je allemaal wilt en moet doen? Stop dan nu en ga na wat je nu moet doen en wat op een ander moment kan. Door je prioriteiten te stellen, voel je je vaak al een stuk minder gehaast, creëer je meer rust en het helpt je bovendien relaxter je verschillende taken te doen. Of maak elke dag een prioriteitenlijstje voor een goed overzicht en minder stress.

Stap 2: Kom voor jezelf op en voorkom hoofdpijn door stress
Is het je aard om overal ‘ja’ op te zeggen? Omdat je bang bent je menig te geven? Je niet weet wat je wel of niet wilt? Of kost het je gewoon moeite om ‘nee’ te zeggen? Weinig assertief zijn, is een symptoom dat bij stress nogal eens de kop opsteekt. Probeer jezelf weerbaarder te maken en leer ‘nee’ te zeggen. Begin er nu mee. De eerste keer is misschien best moeilijk, maar na een tijdje merk je dat het gemakkelijker gaat en dat je hoofdpijn door stress minder wordt. Immers, je krijgt meer ruimte en dus vrijheid.

Stap 3: Leer je emoties en gevoelens beter te uiten
Ben je wat ze noemen een echte binnenvetter? Ai! De kans dat stress je in z’n greep krijgt, is groot. Wie zegt dat je alles moet opkroppen? Niemand toch? Leer je gevoelens en emoties te uiten. Huil, schreeuw en lach als het nodig is. Die gevoelens en emoties zijn heel menselijk en iedereen heeft ze. Dus schaam je er niet voor. Door het uiten van je emoties neemt de stress in lichaam af en reduceer je hoofdpijn door stress.

Stap 4: Streef niet langer naar perfectie
Perfectie bestaat écht niet. Want, het kan altijd mooier en beter. Of het nu gaat om het huis waar in je woont, het bedrijf waar je werkt, de auto waarin je rijdt, de kleding die je draagt, het feestje dat je organiseert enzovoort. Realiseer je dat als je perfectie nastreeft. Immers, niets en niemand is perfect. Wees liever realistisch en stel minder hoge eisen. Aan jezelf en het leven. Er zal een last van je schouders afvallen. Vind je het moeilijk je perfectie los te laten? Vraag je dan af wat er gebeurt als je het niet doet. Vergaat bij wijze van spreken de wereld dan? Inderdaad, neem alles wat meer met een korreltje zout.

Stap 5: Uitstelgedrag? Stop daar nu mee
Heb je er een handje van om taken en klusjes steeds voor je uit te schuiven? Dus, kamp je met uitstelgedrag? Dan overkomt het je waarschijnlijk met de regelmaat van de klok dat je in de stress schiet. Of niet soms? En voel je je dan o, zo machteloos? Boos? Waardeloos? Mislukt? De oplossing daarvoor is simpel: stel niets uit. Pak dat ene klusje of taakje direct op en maak het af. Of begin je dag met het werkje dat je vervelend vindt. Ben je klaar? Wees dan trots op jezelf. Leer je je uitstelgedrag af? Dan heb je minder last van stress en de hoofdpijn die ermee gepaard gaat.

Stap 6. Pas je houding aan
Ben je gestresst? Dan heb je de neiging je spieren aan te spannen. Want, je maakt je oorspronkelijk gereed om te vechten of te vluchten. Heb je hoofdpijn door stress? Door stress gaan de spieren in je nek en schouder strak staan en kunnen zorgen voor pijn. Verander je zithouding of ga staan en probeer je spieren los te maken, zodat de spanning weg kan vloeien. Vergeet niet goed adem te halen, want daarmee kun je eveneens de opgekropte spanning als het ware wegblazen. Ook regelmatig ontspanningsoefeningen doen helpen stress en bijbehorende hoofdpijn te verminderen.

Stap 7: Kies voor gezond eten en meer bewegen
Gezonde en verse voeding helpen je lichaam beter met stress om te gaan. Zorg dat je lichaam alle benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zo houd je je weerstand op peil en heb je voldoende energie. Eventueel kun je in stressvolle periodes extra vitamines en/of mineralen nemen via supplementen. Zorg er tegelijkertijd voor dat je enkele malen per week ruim 30 minuten sport. Je zult merken dat je minder last hebt van hoofdpijn door stress. Want, door te bewegen voert je lichaam de stresshormonen af en krijg jij een heerlijk ontspannen en vitaal gevoel. Ga niet op de bank hangen als je uit je werk komt, maar trek je sportkleding aan en begin vandaag nog!


Stress kan dus migraine uitlokken, maar ook als je je ontspant na stress kun je dus migraine krijgen. Belangrijk genoeg dan ook om gezond om te gaan met stress en de kans op migraine te verkleinen.

MENU