Migraine app

Sinds een paar jaar zijn er aantal apps die je kunnen helpen om je migraine in kaart te brengen. Dus naast het al jaren bestaande hoofdpijndagboek is er nu ook een versie voor op je telefoon. Op die manier kun je meer inzicht krijgen in het aantal aanvallen en de duur van de aanvallen. Maar je kunt ook aangeven hoe heftig de aanvallen zijn, wat je hebt gedaan voor of tijdens een aanval. Welke medicijnen je hebt genomen, welke behandeling je hebt ondergaan, bijv fysiotherapie of speciale ontspanningsoefeningen en welke effect die behandelingen en/of medicijnen hebben gegeven. Er is vaak ruimte om aantekeningen te maken over specifieke of zaken die je zijn opgevallen tijdens een aanval.

Nu zag ik dat er ook een migraine app is, migraine Buddy, en hiermee leg je ook je slaappatroon vast. Hiermee kun je ontdekken of er een samenhang is tussen de hoeveelheid slaap en een migraine aanval. En je kunt hier ook instellen of je meldingen wilt ontvangen voor luchtdruk veranderingen en daarmee weersveranderingen.

Laatst vroeg een klant: wat vind jij van zo’n app Bertha? Als het jou gaat om inzicht te krijgen in de hoeveelheid aanvallen en om te ontdekken of daar een bepaald ritme in zit en of er specifieke triggers voor jou zijn die een migraine aanval inzetten dan vind ik dat helemaal prima. Er kan echter ook een nadeel zitten aan het gebruik van een app en/of hoofdpijndagboek.

Toen ik startte met het onderzoeken of de manier die ik had ontdekt om van mijn migraine af te komen ook voor anderen werkte vroeg ik aan 5 mensen of ze mee wilden werken aan een onderzoek. Dit onderzoek bestond uit een aantal sessies en het bijhouden van een hoofdpijndagboek.

Eén van de mensen die meewerkte aan het onderzoek liet me haar dagboek zien en zei een beetje terloops tegen mij: ja die aanval had ik wel verwacht, want ik zag in het dagboek dat ik dan altijd een aanval krijg als ik een aantal dagen vrij ben van mijn werk. Kortom door in het dagboek te kijken kon ze een voorspelling doen voor een migraine aanval.

Maar misschien kreeg ze juist wel die aanval doordat ze dacht ik krijg altijd op zo’n moment een aanval dus het zal nu ook wel zo zijn. Dus ik vroeg aan haar: heb je ook wel eens een paar dagen vrij en geen aanval gehad? Ja, vast wel, reageerde zei. Kan het dan zo zijn dat je misschien zelf deze aanval hebt gecreëerd? Een vervelende vraag van mij, maar dat is nou eenmaal mijn werk, vervelende vragen stellen zodat je een patroon gaat ontdekken die je zelf nog niet had gezien.

Hoe werkt het nu met self-fulfilling prophecy (want dat is de term voor bovenstaand voorbeeld).

Self-fulfilling prophecy: een foute definitie van de situatie die gedrag oproept waardoor de foute definitie waar wordt. Je denkt iets wat niet klopt, maar door jouw gedachten en gedrag wordt dat wat niet klopte realiteit. Het begrip is afkomstig uit 1948 van de Amerikaanse socioloog Robert Merton.

Anders gezegd: waar je in gelooft (bang voor bent) komt uit, doordat je bewust en onbewust handelt op een manier waardoor datgene uitkomt. Er is door de jaren heen veel onderzoek gedaan naar self-fulfilling prophecy en er is bewezen dat negatieve gedachten en gedragingen problemen veroorzaken in het leven. Een negatieve instelling en kijk op het leven roept negatieve dingen op.  

Op het internet vond ik een lijstje met hoe je self-fulfilling prophecy kunt doorbreken:

* Zelfvertrouwen – je zelfvertrouwen heeft effect op je gedachten en gedragingen. Als je heel negatief over jezelf denkt dan ga je je daarnaar gedragen. Als je aan je zelfvertrouwen werkt en deze wordt groter, dan zijn je verwachtingen positiever. Als je verwachtingen niet meer negatief zijn dan stop je de self-fulfilling prophecy.

* Afleiding – probeer een andere manier te vinden om je gevoelens kwijt te raken. Als je zelf met je negatieve gevoelens rond blijft lopen dan roept dat negatieve dingen op. Gooi die negatieve gevoelens er uit zodat je positief kan gaan denken. Sporten, schilderen, tekenen, stappen, winkelen, schrijven, computeren, iets wat voor jou werkt als afleiding.

* Focus op de feiten – probeer niet rond te lopen met 100 als’en in je hoofd. Wat als… daar schiet je niets mee op. Richt je op de feiten en de dingen die je zeker weet en niet op wat er misschien zou kunnen gebeuren en je angsten. Hierdoor ligt de focus te veel op het negatieve.

* Andere meningen – luister naar de mening van anderen, maar trek het je niet aan. Je kan niet perfect zijn en je kan niet iedereen pleasen. Je zou het misschien willen, maar het is simpelweg niet mogelijk. Als je, je niet meer richt op wat anderen misschien van je denken en wel op wat jij en je familie/ vrienden van jou denkt, dan is dat veel positiever. 

* Haalbare doelen – stel voor jezelf haalbare doelen op. Je wordt er niet gelukkiger van als je, je doelen niet behaald. Zorg er dus voor dat het doelen zijn die je kan behalen. Je kan als doel stellen dat je wilt vliegen als een vogel, maar dat is erg onrealistisch. Door doelen te behalen ga je je beter en positiever voelen.

* Draai het om – als je merkt dat je gedachten en gedragingen negatief zijn (of worden), probeer het dan om te draaien. Richt je op de positieve dingen in het leven. Denk eens aan de dingen waar je goed in bent in plaats van de dingen waar je minder goed in bent. Het geheim is een positieve instelling en positieve gedachten en jij bent de enige die dat kan bewerkstelligen.

Wat betreft het laatste punt, draai het om, in mijn boek staat daar een mooie oefening voor, hoe jij de signalen van een migraine aanval, of het gevoel tijdens een aanval kunt omdraaien.

Meer weten? Het boek is te bestellen op de website: www.migraine-boek.nl

MENU