5 tips bij migraine

tips bij migraine

Tips bij migraine: er bestaan waarschijnlijk honderden lijstjes wat je kan doen bij een migraineaanval. En toch als mensen aan mij vragen: ik denk dat ik migraine heb wat kan ik doen, dan geef ik ze eigenlijk altijd onderstaande tips mee. Misschien kunnen ze jou ook verder helpen, daarom deel ik ze graag met je.

1. Zoek uit of je wel migraine hebt

Dat klinkt misschien een beetje raar die eerste tip maar er zijn zoveel soorten hoofdpijn waarvan migraine er maar één is. Je kunt bijvoorbeeld op hoofdpijnnet een overzicht vinden met allerlei verschillende soorten hoofdpijn www.allesoverhoofdpijn.nl/soorten-hoofdpijn/

Er bestaat een test voor migraine Deze korte test bestaat uit drie vragen waarmee je kunt beoordelen of je wel of geen migraine hebt. De test heet ID Migraine.

ID migraine

Het betreft de volgende drie vragen:

  1. Heeft jouw hoofdpijn jouw activiteiten gedurende de laatste drie maanden voor één dag of meer beperkt?
  2. Wordt je misselijk of heb je buikpijn wanneer je hoofdpijn hebt?
  3. Ben je gevoelig voor licht wanneer je hoofdpijn hebt?

Is je antwoord op bovenstaande vragen twee of drie keer ja dan is de kans groot dat je migraine hebt.

2. Raadpleeg een arts

De tweede tip bij migraine vertel ik ook altijd aan mensen, ze maken zich vaak zorgen over de heftige pijn die ze ervaren tijdens een aanval. En zeker als je een aura (bijvoorbeeld het verlies van een deel van je zicht) hebt of dat je niet meer uit je woorden kunt komen tijdens een aanval. Ook ik heb vaak gedacht dat er iets ernstig mis was met mijn hoofd en/of hersenen.

Op de website van www.dokterdokter.nl staat een overzicht wanneer de huisarts te raadplegen bij migraine:

  • de hoofdpijn blijft bestaan terwijl u er van alles aan gedaan heeft om hem te bestrijden
  • u meer dan twee aanvallen van migraine per maand heeft
  • de hoofdpijn is begonnen nadat u een ongeval heeft gehad
  • u heftige hoofdpijn heeft en u daarbij ziek voelt
  • u voor het ontbijt al hoofdpijn heeft en moet braken
  • u zich zorgen maakt om de hoofdpijn of vragen heeft

3. Houd een migraine dagboek bij

Ook de derde tip, het bijhouden van een migraine dagboek heeft een specifiek doel. Op deze manier krijg je meer inzicht in de hoeveelheid aanvallen, de duur van de aanvallen, de hoeveelheid medicijnen en/of pijnstillers die je neemt, etc. Met deze informatie krijg je misschien ook meer zicht op de triggers die bij jou een aanval veroorzaken. Heb jij bijvoorbeeld vaak in het weekend migraine of in de vakantie? Of is het bij jou altijd raak rond je menstruatie periode?

Een paar weken geleden schreef ik een blog over migraine apps, dit blog kun je hier teruglezen: www.demigrainespecialist.nl/migraine-app/

4. Zorg voor rust

Ja, zeggen mensen dan na het aanhoren van de bovenste drie tips, maar wat moet ik dan doen als ik een aanval krijg. De tip die ik mensen dan meestal geef is zorg zo snel mogelijk voor rust als je een migraine aanval voelt aankomen. Ga liggen als het mogelijk is, hoe meer prikkels er verwerkt moeten worden door je hoofd hoe lastiger en pijnlijker dat is. Dus zorg voor een stille, donkere ruimte.

Doe een koud washandje op je hoofd. De kou zorgt ervoor dat de bloedvaten in je hoofd weer gaan samentrekken en er daardoor minder bloed naar je hoofd kan stromen. Ik nam daarvoor meestal een nat koud washandje, die blijft namelijk ook het beste liggen op je hoofd. Er bestaan ook koud kompressen die je in het vriesvak legt om koud te worden. Deze kompressen zijn meestal te koud. En te koud kan er voor zorgen dat de migraine soms toeneemt. Als dit het geval is, stop er dan mee en neem iets wat minder koud is.

5. Ontspanning

De laatste tip bij migraine die ik hier met je wil delen is leer jezelf een aantal ontspanningsoefeningen aan. Want hoe sneller jij je lichaam in een ontspannen staat kunt krijgen hoe sneller een aanval voorbij is.

In mijn boek en online programma leer ik je in zes weken om de pijn tijdens een aanval te verminderen. Er staan ook een aantal zeer krachtig werkende ontspanningsoefeningen in. Meer informatie over het boek en online programma is te vinden op www.demigrainespecialist.nl/product/pak-je-migraine-aan

En … je kunt natuurlijk mijn gratis e-book downloaden via www.demigrainespecialist.nl/maak-kennis-met-mijn-aanpak/

Misschien heb jij nog wel een tip nummer zes of tip nummer zeven over wat te doen bij migraine, ik vind het leuk om ze te ontvangen dus stuur ze gerust naar bertha@demigrainespecialist.nl

MENU